Preview

Moscow Surgical Journal

Advanced search

STUDY OF SATISFACTION OF PATIENTS OF THE DISPENSAR GROUPS OF MEDICAL CARE

https://doi.org/ 10.17238/issn2072-3180.2018.2.43-46

Abstract

640 patients of dispensary groups were interviewed. The questionnaire included direct, clarifying and checking questions. The satisfaction of the patients of dispensary groups on direct questions is high, only 1.3% are rarely satisfied with medical care and 6.3% are rather dissatisfied with dispensary supervision. The answers to the clarifying questions in general show the high availability of medical care: only 5% of respondents indicated the difficulty of recording at the reception. Timely information of patients was revealed: 63.7% indicated that they were informed on the current reception about the date of the upcoming visit and 55% - about notification when they missed the planned visit. Revealed good interaction with the doctor: 78.7% of respondents indicated that the attending physician always explains the prescribed scheme of diagnosis and treatment, and 62.4% always discuss the planned results of treatment. Checking questions made it possible to establish that a third of the respondents did not know that they were on dispensary observation, of which 31.3% were not aware of a specialist who was carrying out dispensary follow-up, and 25% did not know the disease, about which they are on dispensary registration.

About the Author

YA. P. Sandakov
Diagnostic Centre №3 of Moscow Healthcare Department
Russian Federation


References

1. Donabedian А. The seven pillars of quality. Arch. Pathol. Lab Med. Vol 114, November 1990

2. Donabedian А. Models for organizing the delivery of personal health services and criteria for evaluating them. Mitbank mem fund o. 1972. 60. PP. 103-153

3. Набережная И.Б., Захаров Д.А., Набережная Ж.Б. Инфор- мированность и удовлетворенность пациентов относительно высо- котехнологичной медицинской помощи // Журнал научных статей здоровье и образование в XXI веке. 2017. Т. 19. № 7. С. 91-94

4. Мунтян И.А. Удовлетворенность пациентов качеством оказа- ния медицинской помощи в условиях новой модели деятельности се- стринского персонала участковой педиатрической службы // Успехи современной науки. 2017. № 7. С. 205-207

5. Косолапов А.А., Артемьева Г.Б. Изучение удовлетворённости врачей организацией нейрохирургической медицинской помощи в Рязанской области // Социальные аспекты здоровья населения. 2017. Т. 53. № 1. С. 3

6. Матвеева Е.С., Ванин Е.Ю., Добровецкий И.Н. Влияние от- дельных медико-социальных факторов на удовлетворенность меди- цинской помощью, оказываемой детскому населению // Евразийский союз ученых. 2016. № 2-2 (23). С. 74-76

7. Бобрешова А.С., Гончаров А.И. Удовлетворенность людей, живущих с ВИЧ, оказанием медицинской помощи // ВИЧ-инфекция и иммуносупрессии. 2016. Т. 8. № 4. С. 82

8. Ярмамедов Д.М., Захарова К.В. Удовлетворенность населения средней полосы россии качеством медицинской помощи (на примере Курской, Белгородской И Брянской областей) // Современные иссле- дования социальных проблем (электронный научный журнал). 2017. Т. 8. № 9. С. 147-162

9. Ярославский К.В., Ярославский В.К. Удовлетворенность ка- чеством медицинской помощи как основной показатель работы си- стемы родовспоможения / В сборнике: Шаг в будущее: теоретические и прикладные исследования современной наукиматериалы XIII моло- дёжной международной научно-практической конференции студен- тов, аспирантов и молодых учёных. 2017. С. 61-65

10. Максимов А.В. Анализ дефектов ведения медицинской доку- ментации как источник информации об уровне оказания медицин- ской помощи / В сборнике: Актуальные вопросы профилактики и лабораторной диагностики в судебно-медицинской экспертизе сбор- ник материалов расширенной научно-практической конференции, посвященной 95-летию Санкт-Петербургского ГБУЗ «Городского бюро судебно-медицинской экспертизы». 2013. С. 9-10

11. Кочубей А.В., Филюк С.А. Анализ информативности исто- рий болезни стоматологических ортопедических пациентов с пози- ций международной классификации функционирования, ограни- чений жизнедеятельности и здоровья (МКФ) // Кубанский научный медицинский вестник. 2012. №3(132). С. 88-91

12. Могучая О.В., Гуманенко Е.К., Симонова И.А., Щедренок В.В., Ромашова О.В., Каурова Т.А. Оценка качества медицинской помощи при черепно-мозговой травме на основе анализа медицин- ской документации // Вестник хирургии им. И.И. Грекова. 2014. Т.173 № 4. С. 95-97.

13. Кобякова О.С., Деев И.А., Тюфилин Д.С., Куликов Е.С., Та- бакаев Н.А., Воробьева О.О. Удовлетворенность медицинской по- мощью: как измерить и сравнить? // Социальные аспекты здоровья населения. 2016. Т. 49. № 3. С. 5

14. Браун Марк Г. Сбалансированная система показателей: на маршруте внедрения / Марк Грэм Браун; пер. с анг. М.: Альпина Биз- нессбукс. 2005. 226 с

15. Журавлев А.В., Кочубей А.В., Казаков А.С. Стандартизация анкетыдляпроведенияопросаврачейврамкахнаучно-ииследова- тельской работы // Вестник Росздравнадзора. 2014. №6. С.33-36


Review

For citations:


Sandakov Ya.P. STUDY OF SATISFACTION OF PATIENTS OF THE DISPENSAR GROUPS OF MEDICAL CARE. Moscow Surgical Journal. 2018;(2):43-46. (In Russ.) https://doi.org/ 10.17238/issn2072-3180.2018.2.43-46

Views: 390


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2072-3180 (Print)